Monday, November 29, 2021

MERASA BAGUS ATAU BETUL-BETUL BAGUS

Salam semua,

Apa khabar? harap semua berada dalam suasana nyaman dan tenteram jiwa raga.

Saya...semakin berganjak usia ini, terperasan saya semakin menjadi pemerhati dan pengulas, menjadi terlalu peka pada suasana dan segala macam isinya.

Setiap saat yang saya lalui samada berkait atau tidak sengaja terkait akan menjadi bahan untuk saya berfikir dan menilai setiap sudut dan inci mengikut pemahaman dan anggapan saya. Mungkin tepat mungkin tidak, mungkin ada yang bersetuju atau mungkin ada yang tidak bersetuju. Tak mengapa, saya berdamai dengan semua pandangan.

Bagus pada saya adalah dinilai pada sikap dan hasil kerja. Bukan pada lidah yang berkata-kata. Pada saya lidah selalu berdusta dan bertujuan mengaburi kebenaran.

Orang yang betul-betul bagus, dia akan memastikan kerjanya sempurna, bermanfaat, tidak menyusahkan dan memudahkan urusan orang lain dan yang penting dia tidak mencanang apa yang diusahakan. Orang begini dia faham, dia tidak perlu bercerita sebaliknya membiarkan orang lain yang menilai. Saya suka orang yang begini. Ini orang yang BAGUS pada saya.

Tetapi sayang, mutakhir ini sering pula saya berjumpa dengan orang yang terlalu 'menjual' diri. Bagus untuk orang berniaga, tetapi untuk yang bekerja di pejabat di peringkat pentadbiran tidak ada keperluan pun bagi saya.

Saya gagal mencari sebab, mengapa orang begini terlalu inginkan orang lain tahu apa yang mereka kerjain. 

Mencari populariti? ya, mungkin mereka dapat itu...

Mencari pengaruh? ya, mungkin juga...

Tapi jangan lupa, yang tak kau cari juga kau akan dapat...iaitu ketidaksukaan orang terhadap kamu. Ini kerana kamu terlihat sangat mencuba untuk 'show-off' - nampak bagus.

Hei! bagus bukan untuk kau rasa, tetapi biar orang lain menilai, dengan itu kau akan lebih bernilai di mata orang.


Jadi, lek lek ok!






5 comments:

Ujie Othman said...

Memang jelas beza antara orang bagus dengan orang yang rasa bagus.
Semoga kita terhindar jadi manusia yang rasa diri bagus.

Angah said...

Ujie,

Betul banyak bezanya, harapnya kita tidak tergolong seperti itu.

Wak Lat said...

semoga dipermudahkan urusan kita aehari2 aminn ya robbal Alamein

paridah said...

berusaha jadi terbaik seupaya daya saja

angah said...

Wak, amin...terima kasih...semoga urusan kita semua di mudahkan

Kak Paridah, Insyaallah...tq kak..