Friday, August 12, 2011

Masih Ada Impian?

Setelah tamat zaman persekolahan
setelah memasuki alam pekerjaan
pernahkah anda terfikir
apakah impian anda?

Dengan pekerjaan sekarang, adakah anda rasa anda telah mencapai impian anda?

*********

Kenangan di Sekolah Rendah:

Cikgu: "awak dah besor nanti nak jadi apa?"
Angah: "Saya nak jadi cikgu!"  dengan yakin. (sebenornye nipu!) cita-cita aye sebenornye nak jadi Penyanyi! (sila ketawakan aye..)

Kenangan di Sekolah Menengah:

Kawan: eh ngko dah abis sekolah esok nak jadi ape?" (kat Sek. Menengah tak ade cikgu nak tanya hal cita-cita dah, jadi, kawan-kawan je  yg selalu tanya)
Angah: "aku nak jadi pensyarah!" (ni betul, tak nipu) sebab masa Sek. Menengah aye baik   ngan Ustaz, jadi  aye tahu le suara pompuan adalah aurat...haram kata dek Ustaz, so, cencel nak jadi Penyanyi!

Akhirnya...
lepas usai STPM, aye sempat jadi cikgu selama 2 tahun, cikgu sandaran (GSTT) -  Tercapai le sekejap cita-cita tipu itu.

Cita-cita tak tipu? iaitu Pensyarah...ermm...jauh panggang dari ikan. Tapi aye koje kat UM ni, memang duk bargaul ngan pensyarah..jadi le... dapat tempias.

Pekerjaan aye sekarang? memang bukan dalam list kanak-kanak sekolah punye cita-cita...hehehe..

Berbalik pada IMPIAN, masihkah anda punya impian lain selain impian yang telah anda capai?

Untuk seorang yang bernama ANGAH ni, memang patut ada impian, sebab setakat hari ini  semua impian pun belum tercapai, yang ada cuma mimpi-mimpi untuk mengimpikan impian itu.

Peace Yo!

'merenung sampai termenung!

14 comments:

Acik Erna said...

angah..bila angak pada umur dah bertambah macam acik ni..tak menyimpan impian lain selain dari..nak menunggu pencen..

secangkir madu merah said...

Angah, setiap manusia punya impian.. walaupun tidak semua impian menjadi kenyataan.. tapi percayalah, impian tidak mustahil menjadi nyata jika kita berusaha kuat utk meraihnya..

ORLANDO AHMAD said...

impian Gua nak hidop tenang...

~ Cik Azz ~ said...

Impian setinggi bintang di langit... Namun apakan daya, semuanya tak kesampaian.. huhuhu..

Tidak berjaya meraih impian bukan bermakna kita gagal dalam hidup.. Mungkin belum ada rezeki kita ke arah itu..

Bersabar, berusaha dan terus berdoa agar impian itu menjadi kenyataan.. Insyaallah...

Waqheh said...

the hope is still there...

Angah said...

acik erna, bes nye menunggu pencen, angah selalu berangan nak melangkau masa!

Angah said...

t/kasih kak yatie, insyaallah semangant nak capai impian ni masih belum pudar...

Angah said...

good orlando! tiada yg lebih baik daripada mendapat ketenangan di dlm kehidupan

Angah said...

kak azz, betul tu, kadangkala impian kita lain, tetapi dapat yg macam lain...adalah hikmahnye...

Angah said...

yup ! wagheh

ZF said...

sya ni tak tau pown apa cite2 men folow jer apa yang terjadi..

a.samad jaafar said...

saya datang dari blog Sharuok..tengok pandai labun kuale kat ruang komen dia..tu yang saya datang ziarah ni..hihihi..

cita2 ?? saya tak pernah tahu cita2 saya.. sedar2 dah keje.. jadilah.. tak kaya pun, cukuplah tanggung anak bini sekarang ni..

Angah said...

a.samad, salam kenal. dah keje, bole tanggung keluarga, itu dah kira sempurna impian la tu kot...

Angah said...

ZF, mesti ada guideline jugak kan...supaya tak tersasar