Monday, April 15, 2013

Sepohon Tapi Tak Sewarna

Assalamualaikum kawan-kawan,
Saja nak kongsi tentang pokok ini yang sungguh banyak di sekeliling bangunan pejabat angah. Anda tahu pokok apakah ini? :D

Ada yang kata Areca Catechu, ada yang kata Betel nut, tapi orang kampung panggil Pinang Raja

Menurut staf yang senior di sini, Buah ini diangkat sebagai sejenis herba

 dan elok dimakan untuk tujuan perubatan dan kesihatan terutama untuk organ dalaman wanita...

 Makan buah yang muda ya! rasanya kelat-kelat gitu...

sebenarnya nak tunjuk yang pokok ni berbuah tak sama usia walau dari pohon yang sama....yang hijau masih muda, yang merah sudah tua...unik pulak kelihatannya...

kawan-kawan yang ada info lebih tentang buah ni, harap boleh berkongsi....TQ



10 comments:

Kakzakie said...

Macam buah pinang ye Angah. Pokok pinang/kurma pun gitu juga bila berbuah dari yg kecik sampai yg masak tak akan serentak walau dari pokok yg sama..

Cantik pulak bila dia masak...

Ujie said...

mmg cantik kan, sbb buah byk lps tu ada 2 warna.

tapi tak tau info psl pokok ni pun..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

cantik je tengok... tanam banyak2 kat umah cantik ni (^___^)

MulutPayau said...

tak tahu pasal pokok ni..tapi ada jugak ditanam di tempat kerja...

Acik Erna said...

acik tak tau pulak pinang raja ni boleh dimakan buanya ..yang acik tahu tanam sebagai tanaman hiasan je pokok ni

Daz Dazlaila said...

haii... jalan2 ke belog kamu :)

Hanis Azla said...

Salam angah..

cantik pula bila ada buah yg berbagai warna di atas pokok tu.. dulu2 rasanya pokok ni banyak ada di kawasan sekolah..

Madam Lala said...

madam pun selalu tertanya2 apakah pokok ini?

laura said...

Salam, boleh saya tahu pokok pinang ada di mana?

Angah said...

pokok dalam gambar ada di sekitar Universiti Malaya