Monday, April 01, 2013

Cerita Cuti Angah

Assalamualaikum...

Apa  ada pada seminggu? Berada di kampung halaman dalam masa seminggu bagai tak terasa panjangnya waktu. Sangat singkat. 

Alangkah bahagianya dapat berlama-lama di desa tercinta, rasa tak mahu kembali ke KL. Tapi apa nak buat, rezeki sesuap nasi tertulis di sini bukan di sana. Nak tunggu pencen dan bersenang-lenang di sana alahai…lagi 22 tahun…ermmm lama lagi haha….entah-entah bila sampai waktu, hati tak ingin lagi pulang ke desa, maklum…hati manusia kan mudah berubah.

Apa kahabar kawan-kawan? Harap semua berada dalam keadaan yang indah-indah sahaja, moga kita sentiasa mendapat rahmat Allah dan istiqamah dalam mencari redhaNya.

6 hari 5 malam berada di kampung sejak ahad lalu dan pulang semula ke KL malam sabtu  baru ni.  2 malam di rumah mertua, 3 malam di rumah  ibu bapa sendiri (pasti lebih di rumah sendiri haha masih belum boleh  berlaku adil pada che din sejak dulu)

Hanya sempat bawa keluarga  mertua bejalan-jalan di sekitar Taiping dan melawat  saudara-mara sebelah arwah bapa che din di seluruh pelosok Felda Ijok dan Selama.

 Keluarga Che Din - Mak, kakak dan dua anak buah...ada lagi ahli keluarga yang tak dapat dibawa, maklum le...tak muat dalam sang Kancil Ce Din...kui..kui...Maknye asik tanya, bila kami nak beli keta besor sikit...

heheh...Che Din memang dah tak berambut langsung...selai pun tak ade..

******

Di kampung sendiri pheww…PENAT, al-maklum bila 3 beradik  plus seorang mama berkumpul, kerjanya memikirkan nak berjalan sahaja…nasib baik semua boleh memandu, kalau tidak  boleh pengsan che din mendrive kami ke sana ke mari.

Maka sempatlah kami berjalan-jalan ke negeri Perlis. Apa lagi yang dituju kalau ke Perlis. Yes, Wang kelian, Padang Besar dan Gua Kelam.

Apa yang best? Ternyata kepergian Ke Gua Kelam paling menarik hati dan meninggalkan momen manis  dan terasa comel bile berada di dalam gua itu...kenapa rasa comel lak?(tak tahu nak explain..heh)

ni sekitar kawasan di luar pintu masuk gua



Ni di hadapan pintu gua...moh masuk!

Dalam gua


 Ni di bahagian luar pintu belakang, setelah melalui jalanan dalam gua...

Berjual-beli di Wang Kelian dan Padang Besar….bolehlah…tapi rasanya kat mana-mana pun boleh dapt barang-barang yang ada kat situ, kat SAKAN Kuala Kangsar pun boleh dapat kut..cuma harga brooch dan barang kemas tipuan sangat lah murah, boleah berhabis duit untuk barang-barang ni aje, yang lain tu biasa je... well tak apalah, janji dapat berjalan-jalan tengok negeri orang.







Selainnya sempat menziarah keluarga adik lelaki angah si Faeez di Taman Botani Ipoh dan jalan-jalan sekitar bandar Ipoh, Kuala Kangsar, dan tak lupa pekan Manong sendiri...yang menggamit memori...

Huh, hitam legam dan rasa rentung uols...panas banor cuaca di kampung saat ini. duduk dalam rumah pun rasa membahang. 

Apa lagi, dek panas punya hal, sebelum berangkat ke KL petang Jumaat tu, kami sempat 'berkubang' di Lata Ulu Kenas perhhh...nyaman..


senyum manis untuk kawan-kawan semua! dadaaaa..

Ok, sampai di sini sahaja...jumpa lagi...ceria-ceria selalu...


18 comments:

Ujie said...

Camne tak rasa singkat, berjalan manjang Angah ni..

Acik Erna said...

Assalam angah.acik pernah pi gua kelamm tu..tapikan..sampai je dpintu gua tu..acik terus rasa seriau.tKut.sudah acik turun balik..tinggal ka acik sorang sementara yang lain2 masuk gua tu

Zareda Norman said...

Ulu kenas tu dekat bebeno dgn kg kome.. hehe

Angah said...

Ujie, correct correct...tak duduk rumah, banyak duk atas jalan je

Acik, a'ah, memang seram sikit suasana dalam tu, bunyi air menitik tu rasa semacam tu

Kak Zar, Ulu kenas tu dah jadi tempat wajib pergi kalo balik kampung...

Karukord jagau said...

seronoknya balik kampung ^_^
ooowwh....sepenuhnya berjalan saja tu ... :)

Rinna said...

Amboi seronok.. bercuti2..yer..

Kakzakie said...

Tempat yg dilawati semuanya sangat mendamaikan dan lagi best bila ada tempat cuci mata utk membeli-belah...

azieazah said...

Bestnya Lina. Kak Azie pun dah lama tak balik jengah Bagan Serai.

Perlis pun lama dah tak pi. Mujur Gua Kelam tu dah masuk 2 kali. Best, kan?

Padang Besar tu, sedia duit jer. Semua ada jual situ.

Madam Lala said...

waa..... best bangat!!!
paling best dpt sopink kt thailand tu!

~Kak Nah Backyard (^_^)~ said...

seronoknya angah bercuti..berjalan sakan..=)

Angah said...

KJ,
Kak Rinna
Kak nah

bercuti balik kampuing tu seronoknye bile boleh berkumpul ngan adik beradik and plan utk jalan-jalan.....

Angah said...

Kak Zakie, huhuhu..sangat mendamaikan,,tambahan kalo banyak duit....

Angah said...

Azieazah, oh orang Bagan Serai eh...angah pernah sampai sekali kat sana...meriah dengan sakneka Bank kan?

Angah said...

madam....hahaha...sampai dah ke thailand..tanpa pasport

secangkir madu merah said...

Angah.. lama sudah ku tidak ke negeri Perlis itu.. hehehe
Akak belum pernah sampai ke Gua Kelam tu.. teruja juga nak ke sana, menikmati sendiri suasana gua kelam tu..
Akak dah pernah sampai beberapa kali ke Wang Kelian dan Padang Besar.. Sekarang Padang Besar dah cantik berbanding dulu kan? hehehe yg tak boleh tahan tu tgk barang2 kemas tipuan itu ya..

nazirah said...

bestnye berjalan2..

Deena Yahya said...

salam kenal angah. bestnya g jenjalan perlis..teringat zaman2 balaja kat sana dulu..jemput singgah blog Deena ye madeenayahya.blogspot.com

Angah said...

Kak Yatie, benar sekali, barang kemas tipuan sangatlah murah dan cantik-cantik pulak tu...

Nazirah, best sakali masuk ke gua tu, cubalah!

Salam kenal Deena, tq berkunjung ke blog angah, ti angah jelajah ke blog anda...