Friday, March 06, 2015

Berkongsi Rezeki

Janganlah anggap kami banyak duit. Kami tak banyak duit pun, tapi tq lah sebab korang cakap macam tu harap jadi doa…semoga kami batui-betui banyak duit nanti hihii..

Selalu bila bersembang-sembang dengan kawan-kawan, angah mesti akan ‘terkena’, Che Din pun gitu,  contohnya:

‘ko duit gaji buat apa ek?’

‘kamu tak apa le, duit tak berusik’

‘nko boleh lah shoping tempat mahal, duit tak ke mana…’

Aduh….mana ada duit banyak kalo setakat kerja kerani cabuk kat UM ni, Che Din pulak setakat kerja kat shoping mall tu…

Akhirnya yang di related kan sebagai banyak duit tu sebab, kami tak payah beli susu anak, pampers anak, bayar pengasuh anak, belanja sekolah anak….adoi!

Tolonglah buka mata hati tu…pernah dengar tak “dalam harta kita ada hak orang lain”
Memang kami tak ada anak, tapi tuhan merencana rezeki kita akan tetap ada lorong untuk disalurkan. Tetap ada hak orang lain untuk ditunaikan.

Untunglah korang boleh infaqkan duit gaji korang untuk anak-anak, Allah akan beri pahala. Untuk orang macam kami yang tak de anak ni… ada la lorong lain untuk disalurkan , maka dijadikan orang-orang di keliling kami ni orang-orang yang berkeperluan tetapi tidak mampu…maka di sinilah hak orang akan temasuk dalam rezeki yang kami ada.

Orang lain pun macam tu jugak…dalam harta dia, ada hak orang lain. Allah atur pusingan hidup manusia ni dengan sangat adil.

Kalau orang takde anak, mungkin dia ada adik-adik yang masih bersekolah untuk ditanggung;

Kalau orang takde anak, adik pun takde, tapi dia mungkin ada anak-anak buah yang ramai yang hidup susah dikampung, perlu juga ditolong;

Anak takde, adik takde, anak buah pun takde, mungkin ada sepupu sepapat dia yang hidup susah yang patut ditolong…..macam tu la putarannya…

Rezeki masing-masing, bahagian masing-masing. Yang penting bersyukur dengan apa yang Allah beri dan berbahagialah menikmati kehidupan sendiri….

OK Bai


Wassalam


senyum selalu ya!

14 comments:

Khai♥Rin : anies said...

Yap apa yg kita ada skrg jg milik org lain...

izawani said...

Angah mungkin tahu dulu akak pun lambat dapat anak ? 8 tahun...

Waktu tak ada anak hinggalah sekarang ni anak berderet sekolah plak tu... rasanya sama saja... tak ada lebih sangat... tak ada la kurang sangat.

Sebab tu kena percaya, anak bawa bersama rezeki mereka.

Sabar saja la Angah... mereka sedap bercakap saja... tak fikir perasaan orang...

p/s :Bila dengar kawan bujang yang gaji banyak... rasa cemburu pun ada... tapi sekejap jer la... sebab setakat mana mereka boleh guna duit tu utk diri sendiri ? Kita makan pun setakat 2 pinggan paling banyak biarpun kita jutawan. Tak kira kita makan lauk ikan bilis atau ayam goreng... semua tu diproses jadi benda yang sama... hahahaha...

Cik Azz said...

Sama la tempiasnya dengan akak.. Selalu sangat kena dengan ayat macam ni; ko boleh la, aku ni nak fikir anak lagi, suami lagi..

Susah kalau minda dah kena set macam tu seolah-olah yang takde anak atau yang masih solo ni takde tanggungan atau tanggungjawab terhadap orang lain..

Arena said...

Salam kenal. Sabar ye sis. Pernah lalui ni dulu masa belum ada anak sebab dapat anak lepas 9 thn kawen. Sangat setuju, dgn u dan kak izawani. Now ada anak, cukup jek makan pakai, takde yang kurang. Alhamdulillah. Semua tu Allah dah tetapkan kan.

Angah said...

Khairin, apa yg kita ini semua hak Allah...

Izawani, kan...kalo tgk org bijang gajinya banyak..cemburu memang ada...tapi tu lah...rezeli dia

Cik Azz, sabor le bebanyak kak oi...org macam kita ni memang sering 'diperasangka' kan...senyum aje le..

Arena, thanks sudi jenguk blog angah...

BTS said...

gamabr tu kat dungun kannn

Zareda Norman said...

Angah..

kak zar percaya lagi banyak kita beri lagi banyak Allah bagi. Akak anak sorang pun org ckp macam tu.. duit berkepuk katanya .. siap tentukan duit raya berapa kami patut bagi.. tak bleh blah

tapi sabar je.. anggap doa.. mudah mudahan berkepuk lah duit kami. .

Angah said...

BTS...bukan dungun, ni kat teluk nipah, pulau pangkor

Kak Zar, harap2 berkepuklah duit kita ye...kikiki...sabor je le kak..

ieta mat sa'ad said...

betul tu. rezki masing2... usah pertikai rezki org. bersedekah memang lagi menambahkan rezki berganda2...

Sanisah eeiyss said...

angah (^___^) rindunya

ANIM said...

kak anim ada pengalaman ini..
malah ada yg mengucapkan "kalau akak jadi anim, gelang tangan sampai ke siku."

senang cerita, orang tak alami, dia takkan faham...sabar ajalah

Irfa said...

betul tu, mgkin duit dh banyak nak guna utk diri sendiri, boleh kumpul pahala bantu org lain ..kan

Kakzakie said...

Begitulah indahnya Allah susun setiap hambaNya dgn tanggugjawab yg perlu dilunaskan. Setiap hak kita ada hak org lain.. itu yg kita semua kena ingat.

babYpose said...

Salam kenal, InshaAllah yang baik-baik jadi doakan.