Sunday, September 08, 2013

Edisi merungut...

Lagi??

Merungut je koje nye ek?

Ni memang patut merungut pun,  geram la pergi kedai tukang jahit kat sekitar perumahan angah ni, pergi jam 12 tenghari, kebanyakan kedai masih tutup. What??? Peniaga tutup kedai di hari minggu? Bukan hari minggu ke bisnes masyuk? Alahai..cari punya cari jumpa la satu kedai yang bukak, ada seseorang sedang menjahit di dalam nya…legaa…

Angah: Assalamualaikum, nak tempah baju, terima lagi ker?
Penjahit: nak pakai bila?
Angah: ni yg banyak-banyak ni untuk raya haji ker?
Penjahit: a’ah..
Angah: saya pun cadang nak pakai untuk raya haji juga, terima lagi ker?
Penjahit: bole terima lagi….tapi  BOLEH DATANG BESOK TAK?
Angah: naper pulok?
Penjahit: tokeh tak ada…
Angah: tokeh pergi mana, pukui berapa dia ada..
Penjahit: tak pasti la, kadang-kadang hari minggu dia tak datang, hari biasa kompom datang
Angah: awak tak boleh terima tempahan ker
Pejahit: tokeh je yang amik tempahan, saya jahit jer
Angah: ?????( macam tak percaya)


Sentap mak di hari mingu ni…


·         Kak Azz, kalo kita berjiran kan best…..boleh angah tempah baju ngan Kak Azz je…kan kan kan…:D

14 comments:

~ Cik Azz ~ said...

Kikikiki...

Boleh je kalau kita berjiran Ngah.. adehh... Sian Angah..

Maybe tukang jahit tu tak pandai nak ambil ukuran kot.. Ataupun dia tak pandai nak berurusan dengan kastemer... Memang ada yang macam ni.. Contoh macam kedai jahit yang akak kerja dulu. Apa2 hal kena melalui tokey..

Tapi masa akak kerja kat butik, elok je kawan akak ambil tempahan kastemer walaupun boss takde.. Kecuali jika kastemer memang nak jumpa bos untuk buat baju kawen eksklusif..

Akak ingat nak cuba buat baju readymade la Ngah.. Apa pendapat Angah..? Ehh, tanya Angah pulak.. heeee....

Angah said...

Kak Azz, agaknyelah, kebanyakan kedai melayu ni, tokeh dia je yg pandai amik ukuran...tak pe lah, cari tailor lain le nampaknya..

elok juga kak azz buat baju ready made, lepas tu jual online....senang angah nak beli...:D

Acik Erna said...

Assalam angah..acik tempah dirumah orang je..tak tempah dikedai.
Dulu selalu beli dah siap.bilaa ukuran dah tak sesuai terpaksa tempah.
Tak sesuai tu kan angah..beli saiz M kain ketat...beli saiz L kadan2 baju besar sangat..kadang2 elok je.

Kakzakie said...

Susah kalau tak reti jahit baju sendiri bila berkehendak kan.. Nasib baiklah kakak jahit sendiri.

Sabar ajelah Angah...

Angah said...

Acik, angah pun selalu beli baju dah siap, tapi sesekali teringin juga nak pakai baju yg ikut ukuran badan sendiri

Kak Zakie, untunglah pandai jahit sendiri...

Waqheh said...

nasib ada 2x kali jer kalo setahun ada 6 raya....jutawan tukang jahit...papakedana la si penempah baju....

Angah said...

waqheh, aje benor, bankrap si penempah, itu raya ada 2x, yg baju pakai opis tiap-tiap bulan ada je yg baru, untung le tukang jahit

Ujie said...

Pernah kena gitu..bezanya takde tukang ukur. 3 kedai tau pegi, kedai ke4 baru ok sbb tokey yg tukar ukur ada.

ANIM said...

rasanya baru je selesai Syawal..
raya haji baju lagi..hmmm...
Angah orang Utara ka?
orang utara buat baju baru untuk raya haji:-))
orang johor jarang2

Angah said...

Ujie, nasib baik la jumpa jugak yg ada tukang ukur ye, macam angah ni duk bawak balik rumah je la kain tu...

Anim, angah orang perak, kira Utara jugak la tu....hahaha raya aji pun nak berbaju baru...

❤Kamsiah❤ said...

akak jarang tempah baju kerana tak pernah sedap dipakia..beli yg dah siap ja..

Khai♥Rin : anies said...

meh tempah kt jiran sy...dia sentiasa free ;-)

Angah said...

Kamsiah, angah ni kalo baju siap ni, kalo baju ok, kain tak ok. kalo kain ok, baju pulak tak ok,macam-macam....

Khairin, amboi...nanti le aye cari jiran awak tu...:D

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

bes dapat jahit baju sendirikan... xpayah nak pikiaq2 nak pi tempah baju dll.. dulu mak is jahit baju, la, kena jaga cucu... dah bersara dah... bila mai nak raya, kena mula pikiaq baju readymade je.. huhu