Wednesday, September 02, 2015

alahai duit simpananku

Ishh..sian la kat pegawai kerajaan kalo takat bergred C ni, dah berbelas tahun kerja, duit simpanan pun nan hado..

Ada duk menabung kat tabung haji sikit-sikit, tapi tak mau jadi banyak sebab asik bawak keluo aje. Ntah bila la dapat pergi haji nye kalo gini gaya  Angah oii

Baru-baru ni ada iklan rumah untuk dijual – bank lelong, Che Din teruja nak beli. Buatlah kira-kira, kos itu kos ini…last-last  dua-dua terdiam…sebab nya kurang-kurang kami kena sediakan 16 ribu termasuk 10% pendahuluan…MANA NAK CARIK….

Itu jam kalu..baru perasan yang kami ni tak ada duit simpanan yang banyak , cek kat tabung haji, separuh pun tak cukup…bye bye la rumah…duk garu kepala saja ja

Hermm…bahaya sungguh ekonomi kami berdua ni

Angah memang tak ada potongan gaji kat akaun simpanan lain,  selain tabung haji, jadi bila ada keperluan atau kecemasan  kadang-kadang tak cemas pun itu lah tempat yang boleh dikorek…mengorek je keje nye  kambuih 2-3 bulan, korek semula..(hihi paham ka kambuih tu apa…)

Tapi Angah ok je, tak ada le stress sebab duit simpanan tak banyak. Cuma bila ada keperluan yang besar-besar macam hal beli rumah, atau teringin nak perabot ke, sila telan ayo lior sendiri  je le..

CUMA nye…mulai sekarang kena la berhemah sikit duit gaji tu, dah sedor gaji tu tak besor, silalah jangan berbelanja yang tak perlu

Macam ginilah, ni plan untuk diri sendirilah ni:

Setelah di semak-semak, selalunya ada beberapa perbelanjaan yang sering memaksa Angah mengorek  duit tabung haji

Pertama – balik kampung
Kedua – kecemasan / kerosakan 
Ketiga – perayaan

Untuk mendisiplinkan diri dan menyelamatkan akaun tabung haji daripada kena kikis selalu, jadi Angah plan nak buat tabung bagi setiap  3 perkara di atas…

Tabung Balik kampung
Tabung Kecemasan / Kerosakan
Tabung Perayaan

Setiap kali gaji, mulai bulan ini, insyaallah  Angah akan peruntukkan sedikit duit perbelanjaan harian ke dalam setiap tabung ini…

Try tengok dalam masa 6 bulan akan datang ni..berjaya tak Angah untuk tidak mengusik akaun tabung haji…caiyokkkk


syhh..nak bisik sikit….kepada orang-orang yang banyak duit jangan le gelakkan Angah ye….hihihii

Jumpa lagi!

10 comments:

Khai♥Rin : anies said...

ada yg kata laa... rumah2 lelong bank ni agk bahaya... wallahu 'alam...

x pe angah... sedikit pun ttp rezeki... bak kata pepatah, sikit2 lama2 jadi gunung everest ;-)

Cik Azz said...

Memang kena asingkan duit ikut kategori..
Akak punya tabung haji memang akak tak usik sebab akak dah la tak kerja, takde potongan gaji bagai tu.. Jadinya, bila ada duit, akak simpan kat dalam tu.. Satu caranya, akak main kutu dengan geng makcik2 kat sini.. Kalau tak main kutu, mesti duit habis macam tu je..

Lepas tu, duit untuk belian online(beli novel la,kan), akak gunakan bank CIMB.. Akaun ni untuk jual beli novel.. Ada orang beli novel akak, ada la isi dalam akaun ni.. hehh..

lia ummiirfan said...

takpe Angah, simpan sahaja takat mane yang mampu daripada tak simpan langsung. :)

Tips untuk hamil

Bunda_nora said...

AsSalam Angah ...
itu angah orang yang berkroje...ada pendapatan bulan2...macam bunda ni lagi lah...harap makan duit pencen sikit2 peninggalan arwah suami punya...

Yang bunda mampu hanya dgn menabung cara tabung hijau dan tabung oren jer takat 3 tahun dah ni..boleh lah ..menjadi jugak....asalkan kita disiplin untuk tidak gunakan selagi takder kecemasan..

Tabung hijau note RM5... tabung oren note RM20.... maknenyer 2 tabung lah...
macam mana???

Senang jer...asal kita belanje atau tukar atau dapat note yg dua tu cer sebelahkan...letak dalam tabung khas... yg tak lut sinar... nanti tak nampak, taklah nak guna...sorokkan tabung tu... supaya kita tak nmpak slalu...time nak simpan jer baru kluarkan...asal ada jer yg hijau ngn oren tu..sebelahkan...pastu masuk tabung...kalau dapat elak...jangan guna duit tabung hijau ngn oren ni...

Bila dah hujung tahun...baru kluarkan tabung ....kira...pastu g masuk dlm bank...atau baru guna yg sepatutnyer...kalau disiplin ...menjadi...kadang tu...terkejut beruk jadinyer...tak sangka ...banyak jugak jumlah RM nyer... bunda dah buat...cuber le pulak..

Kakzakie said...

Walau apa pun kategori tabung yg penting setiap kita memang kena ada tabungan tak kira tabung cap ayam mahupun tabung di institusi kewangan.

kena beriimat Angah...

Moga plan menjadi. Pasti bila buka tabung/dpt statement bank angah akan kata hoorey!!

Bunda_nora said...

kalau tak mampu yang oren tu...kira besar juga nilainyerkan.... mulakan yang kecik dulu...tabung biru...RM1... atau RM5...

Bunda yang banyaknyer RM5 lah.... balik kampong ...raya dapat sedekah duit raya kat anak2 sedara...

Budak2..dapat ang pau RM5 tu kira banyak lah tu... pastu gi surau ke masjid ke...g mengaji ...ikut marhaban ke kumpulan yassin ke...masuk tabung ..

Dapat lagi saham akhirat....

Rinna said...

bagus laa gitu..

guna teknik menabung duit RM5.. Setiap kali dpt rm5 ketepikan.. simpan.. mana tau simpan lama-lama jadi banyak..kan.. :)

ujie othman said...

Bagus Angah...yg penting disiplin! Semoga usaha Angah berjaya!

Zareda Norman said...

yg pntg kemahuan utk menyimpan... kipidap.. ukenduit

Angah said...

terima kasih semua atas pandangan..