Saturday, February 14, 2004

al-kisah di kampung

1 Feb. 2004

Telah ku cuba utk senyum setiap kali di cabar dugaan tapi aku masih belum begitu kuat barangkali....w/pun puas ku asah hati ini agar tenang tatkala di uji. Ahhhh....kenapa air mata ini begitu murah, semurah semangatku saat itu. Aku sangka aku dah cukup 'Rock' utk tidak menangis tapi aku cengeng, sentimental balada rupanya... hai... angah, tak cukup teguhkah pasak ketabahanku , bagaimana lagi harus ku buat agar tidak mudah ditebak air mata? bagaimana? bagaimana ha...?

Weiiii....apa sebenor yang aku nak citer kat korang ni ha? huarghh...sebenornyer aku nak kabo bahawasenyer aku ni tak tahan kena S.I.N.D.I.R.....
Hah? kene sindir? laaa....itu je, ingatkan kena hukum gantung ker...laki kena curi ker...
Woit...korang tak tahu betapa samy velu nyer hati ku ini (dei...sentimental value daa...)



Hari tu, sesampai aje kat rumah mak, aku terus aje tepon cik Deen nak bagitau aku dah sampei, tapi tak keluar sore-hanya esak tangis memenuhi corong tepon, Deen cemas tertanya-tanya, aku tak leh cakap, aku letak tepon lepas berjanji akan call dia semula selepas aku cool. Deen kata ok, aku rase Deen paham apa yang aku alami, pas tu aku terus meluru ke bilik air, aku nangis semahu-mahunya w/pun aku tak mahu, puas aku basuh muka ngan air tapi air mata ku lagi banyak lagi laju macam empang pecah. Lama aku kat bilik air tu, musti family aku ingat aku berak batu....ekekekekekk
Sebenarnya aku risau mak aku nampak aku menagis, aku tak mahu dia tahu...tapi mak tetap mak...suram cahaya di wajahku dia dah tahu tentu ada gerhana melanda hidupku...

Keluar dari bilik air , aku buat-buat riuh rendah, gelak-gelak sambil-sambil bersalam ngan adik-adik, sampai giliran mak aku, aku cium tanganya....

Mak: ish...ya Allah...siannya anak mak balik sorang aje....(sambil usap kepala ku)

Huwaa....aku rase nak nangis balik...tapi aku tahan jua, tak beh la nangis depan mak, nanti mak sedih. Cukup le sepanjang jalan menuju ke rumah mak, orang kampung buat aku menangis...sepanjang jalan kau....

a : aiii....balik sorang je...? - sambil melenggang-lenggang, tersengih-sengih...
aku: ha'a sorang je... - aku sengih gak kat dia

b : tak kan sorang je, mana abangnya? - kuatnye sore dia..
aku: berapa ekor tumbang? - aku nampak ramai org tengah melapah lembu kat umah dia, semua yg buat keje tu sengih-sengih sumbing kat aku, ada gak wajah-wajah simpati terhadap ku ( mase ni mata aku dah berair)


pas tu, aku buat-buat cakap kat handpone aku, spy tak de orang tegur aku lagi, padahal kat lorong tu tak de line pun! sampai kat lorong yg agak sunyi aku tak dapat tahan lagi air mata ini..meleleh beb..pas tu...jumpa orang lagi

c : hai nyemedang (selalu) aje balik sorang nya? apa hei nya...
aku: aku sengih je, tak larat nak jawab, rasenya dulu aku penah bagitau kat dia corak keje laki aku, aje buat tak paham le tuh


sampai di rumah aku marah kat adik sebab tak ambik aku kat tepi jalan tadi, aku dah sampai baru terhegeh - hegeh nak stat motor, kurang asam! kalu dia ambik tadi tak yah la aku berhadapan ngan mulut-mulut orang kampung yang busuk tu! eiiiii geramnye akuuuu

------------------------------------------------------------------------------------

Makan Malam

mase ni aku citer kat mak, ana & adik hal dijalanan tadi....muncung-muncung, berkerut-kerut muka aku bercerita, punya emosinya!

mak: ish...dema melawak je tu...(tenang)
adik: tak heran...dema memang rope itu (relek)
ana: aaa... ye ker? bior je le (selamba)

hah? cool nyer ...aku nak berabih air mata, dema cool aje...huwaaaaa aku sorang yang tak cool.....

No comments: