Wednesday, June 08, 2011

Sadaqah Jariah - Kebajikan yang tak berakhir

Cara mudah mendapat pahala:

~MEMBERI~

 
1. Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca, anda mendapatkan hasanah.

2. Sumbangkan kursi roda ke RS dan setiap orang sakit menggunakannya, anda dapat hasanah
3. Berbagi bacaan yang membangun dengan seseorang.
4. Bantu pendidikan seorang anak.

5. Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, anda dapat hasanah.

6. Berbagi CD Quran atau Do'a.

7. Terlibat dalam pembangunan sebuah mesjid.

8. Tempatkan pendingin air di tempat umum.

9. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang berlindung dibawahnya, anda dapat hasanah.


*Semoga mendapat kebaikan*

6 comments:

secangkir madu merah said...

kalau dapat sedekah sekampit beras sebulan ke rumah anak2 yatim pun sudah dikira sadaqah jariah...

~ Cik Azz ~ said...

Nak tanam pokok laa...

Mudahnya nak dapatkan pahala kan Angah kan... Tp ada jugak org yg susah nak lakukan..

Kat sini, ada org yg suruh mak akak tebang pokok2 rambutan kat depan rumah ni dgn alasan tak nampak rumah.. Mak akak ckp, berpuluh tahun nak tunggu pokok tu besar dan berbuah, tak kan nak tebang cmtu je.. Boleh jugak burung dgn tupai menumpang makan buah tu sekali..

Angah said...

Kak Yati, betul kak..seribu rahmat utk anak-anak yatim kalau ramai yg bersedekah begitu..

Angah said...

cik azz, betul cakap mak akak tu, sedekah jariah ni bukan utk manusia je, tapi utk semua makhluk Allah

JARI YANG TERBARAI said...

tulis blog pun satu sedekah ;)

Angah said...

yup! jari, blog adalah salah satu wadah utk menyebarkan kebaikan