Monday, June 13, 2011

Tak Terbanding

Entah kenapa saya merasakan tersangat kekurangan
berbanding orang lain
bukan niat saya dengan sengaja membanding-banding

saya tahu setiap dari manusia di bumi ini
telah diaturkan hidup dan isi kehidupannya
bukan niat saya dengan sengaja untuk tidak bersyukur

tapi...
rasa perbandingan itu selalu datang dengan sendirinya
terutama diwaktu-waktu 'kesengalan otak'
dan 'kekacauan jiwa' melanda
walau cuba saya elak dengan pelbagai cara


Kata suara hati: "Sudah-sudah  lah angah.., bukannya kau menderita sangat.
                            Entahkan ada orang lain yang lebih sengsara hidupnya,
                            tengok badan  tu, montel jugak tak susut-susut"

                          "ya benar wahai hati, suratan hidup ini tidaklah seteruk mana.."


Jadi saya mesti bersyukur dengan apa telah dituliskan untuk saya!

YES! SENYUM menikmati hidup, walaupun tak banyak punya! Tak mengapa.


Semoga senyum, tawa dan ceria seperti ini akan berpanjangan.

"Anda Ceria, Anda Bahagia!

Mari Bersama Amalkannya!
:D


16 comments:

secangkir madu merah said...

angah, kalau kita bandingkan diri dgn yg lebih hebat tentu kita akan rasa diri terlalu kerdil..tapi jika kita bandingkan diri dgn yg kurang segala2nya dari kita..pasti kita akan bersyukur dgn apa yg kita miliki...

Rinna said...

Bersyukur laa atas apa yg ada yer Angah.. :)

sharouk said...

Pesan saya bersiap sedia dgn ujian...

Mazni said...

Kak Ina sayang, sy sokong Secangkir Madu punya komen, klu kita tgk orang yang lebih dr kita, mmg rasa down, tp cuba tgk orang yg kurang dari kita, mesti kita rs cukup segalanya dan bersyukur dengan apa yg kita ada....jgn pikir lebih2 sgt....

hariah said...

akak,
semua org ada kekurangan n kelebihan.. biasalah mulut org.. yg buruk jugak dipandang orang.. yang penting kita bahagia dgn apa yg kita lalui serta bersyukur krn kita adalan insan teristimewa diciptakan olehNya.. menjadi khalifah dimuka bumi ini sementara menanti hari yg kekal.. dunia ini hanya pinjaman kak..//impianserikandi

en_me said...

syukur jer.. uhuhu

~ Cik Azz ~ said...

Angah tu dah kira bertuah dah tu sebab ada Che Din..

Betul tu, sedikit atau banyak, kita kena bersyukur dengan apa yg kita ada/dapat..

Dan jika apa yg kita dapat tu berlebih2an, sedekahkan la ia kepada yg memerlukan..

Angah said...

kak yatie, TQ,
tak niat pun nak banding-banding...tapi setan suka hasut ...

Angah said...

TQ kak rinna atas pesanan

Angah said...

sharouk, sangat benar ...ujian akan sentiasa mengiringi kita perlu bersiap siaga

Angah said...

Mazni, memang tak mo pikir sangat dah, penat dah rasenya..

Angah said...

hariah, tq dik

Angah said...

cik azz, che din, kurniaan terbaik Allah buat angah..

Waqheh said...

salam singgah di sepertiga jalan permusafiran....

sakura040582 said...

Rasanya, tak perlulah angah bandingkan diri angah dgn org lain. Sbb sbnrnya yg sihat tak berbakna takde penyakit teruk... yg kaya tak semestinya bahagia...

Sbg cth, mungkin angah lihat org tu sentiasa mengeluh dgn kehidupannya, hipokrit dll tp d sebalik diri org mcm tu, wang ringgit ataupun rahmat Allah mungkin tak pernah melekat... :-)

Angah said...

salam kenal utk wagheh.

terima kasih sakura...