Monday, December 05, 2011

Oh Selesema!

Suatu petang:


mula bersin-bersin
hidung mula berair-air
kelopak mata mula panas
batang hidung mula rasa berat dan rasa nak tercicir


air hidung makin lama makin laju
tak sempat nak di seka-seka
habis tisu, tuala dan baju yang dipakai 
jadi alat pengelap


Menjelang malam:


air hidung yang panas dah kurang
tapi kelopak mata makin sakit
sampai ke urat kepala
bila dah tak meleleh
dia membeku pulak
lalu menyumbat rongga hidung
maka lemas lah rasa sebab susah nak bernafas


mengiring ke kiri, dia tumpat sebelah kiri
mengiring ke kanan, dia tumpat sebelah kanan
akhirnya baring menyandar tinggikan kepala
mulut ternganga 
mengharap udara masuk ke rongga dada
perghh...susahnya bila selesema!


Selesema kali ini angah tak pergi ambik uabt di klinik sebab,
Che Din pesan, minum air banyak-banyak
Mama pesan, banyakkan mandi dan basahkan kepala
Dulupun ada cikgu pesan, kalo mandi mulakan dari kaki


Oh! ajaibnya...sangat mujarab
biasanya dengan ubat klinik
ambik masa seminggu baru pulih
dengan mengikut pesanan di atas
selesema angah hanya sehari setengah!


Alhamdulillah...hoyey...hoyeyyyyyy

18 comments:

zino said...

boleh la ikut amalan ni nanti hehe

rATu kEBaYA said...

alhamdulillah.. dah sihat ye... mujarab ye petua tu.

c'axoera said...

alhamdillilah :)

Rinna said...

Alhamdullillah dah sihat.. yer.. bagus2.. save bajet tak yah gi klinik

Mazni said...

hoyey hoyey kak ina dah sihat...camni nak ikut petua tu lah....bab ngiring kiri mampat ke kiri yang x tahan tu..hahaha...

Angah said...

zino, cuba lah!

Angah said...

Ratu Kebaya, ikut kesesuaian badan kot, kalo melarat kena gi klinik gak..

Angah said...

tq c'axoera

Angah said...

kak rinna, kadang2 sampai ubat habis, selesema tak hilang, so sekarang ikut petua ni je la

Angah said...

Mazni....hahahaha, bile selesema, time nak tdo la paling siksa..

MadaM LaLa said...

Alhamdulillah dah sembuh dah!!!
leh buat entry banyak2

Angah said...

Madam, nk tulis entri ni kena ikut mood, kadang2 tgh sakit idea banyak datang..:D

secangkir madu merah said...

Mujarab ek petua tu. Alhadullah len kali dgrlah nasihat org tua2 ek

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Tu la pasal... Lain kali ikut nasihat orang tua2... hehe..

Zaman sekarang ni, kalau demam selsema sikit je, dorang tak bagi mandi... Sayang tak bertempat namanya kot... huhu...

Ada jugak orang cakap, bila selsema, kena minum air suam banyak2... biar berpeluh2 satu badan...

Angah said...

kak yatie, alhmadulillah petua tu sesuai ngan angah

Angah said...

kak azz, sangat betul, minum air suam banyak-banyak, kasi panas badan keluar...

Waqheh said...

gua harap gua tinggal komen ni saat lu dah sembuh sesema...

Angah said...

Waqheh, yes! sudah sihat..boleh nyanyi tanpa dengung sengau..:D