Wednesday, June 13, 2012

Bukan lah mudah tapi tidak lah juga susah..


Orang selalu kata
hidup kami nampak  mudah
hidup kami sangat mudah
hidup kami terlalu mudah
Alhamdulillah, semoga ia menjadi doa untuk kami

Tapi apakah maksud mudah bagi mereka?
Adakah mudah pada mereka, akan juga mudah pada kami?

Betullah, kata-kata tak dapat merangkum makna hakikat
Kata-kata hanya kata-kata yang kadangkala tak punya makna
Ia hanya tanggapan

Jadi, kami biarkan mereka berkata-kata
Kerana mereka tak pernah cuba faham akan sebuah makna

Adui la, bunyik serius je angah ni kan hihihihi….

Apa perasaan korang bila;

Korang jalan-jalan, joli-joli katak dihujung minggu, ada orang sound “amboi cuti hujung minggu pun sempat jalan-jalan, rajin betullah! Aku  hujung minggu la masa nak mengemas rumah, basuh kain baju…ko tak apa lah… Senang….anak pun tak ada

Korang pakai baju baru atau tudung baru, ada orang tegur “asik beli baju baru je…banyak betul duit, Untunglah..duit tak ke mana…anak pun tak ada

Korang bawak kerja pejabat balik rumah, ada orang kata “sempat buat kerja opis di rumah ek?  Aku jangan harap, ko tak pa lah tak de sape nak kacau…anak pun tak ada

Korang tengok wayang pada petang atau malam hari bekerja, ada orang geleng kepala sambil kata “mak aih…sempat tengok wayang, ye la…tak ada apa nak buat kan…anak pun tak ada

Hahahha….rupanya mereka ni nak kata, hidup kami mudah kerana kami tak ada anak… masyaallah…habis yang korang beranak banyak-banyak tu buat apa???

Rafla jingga lah hangpa ni…tak de anak korang nak anak, dah Allah bagi korang anak duk la compare-compare ngan angah yang tak de anak ni haiii donia-donia..

Boleh tak bersyukur je dengan apa yang korang ada? 


Korang tahu tak, kalo korang tak dapat holiday ka, tak dapat soping ka, tak dapat tengok wayang ka…korang tetap lebih untung daripada kami….so lebih baik korang diam! 

14 comments:

~ Cik Azz ~ said...

Kannn...

Sama la dengan apa yang akak alami.. Lagi mudah orang nak bercakap sebab akak takde suami dan anak.. At least, Angah adaa jugak suami..

Susah jugak bergelar andalusia ni.. Walaupun kita tak sibukkan hal orang, tapi ada jugak orang yang sibukkan hal kita...

Abaikan aje kata2 macam tu Ngah.. Itu semua racun berbisa yang boleh menghancurkan hubungan kita sesama manusia..

Angah said...

sama nasib kita ni ya kak azz, banyak betul org suka bercerita pasal kita, padahal kita tak cakap pun pasal orang..

Jiey^Mien said...

Hahahahhaha!! Terbaiklah angah!!

Part paling best;
masyaallah…habis yang korang beranak banyak-banyak tu buat apa???

Terbaikkkkk!!!

Honestly, kalo tanya sy, mmg hidup tak mudah. Tapi setuju dgn angah. My life is better with the kids around. Orang yg tak pernah menunggu tak rasa..

Paling tak suka bila lambat pregnant, org tanya "Dah ada ke belum?"

Pastu dh ada sorang, tanya lagi, "Bila nk tambah lagi?"

Macam urusan anak ni kita yg tulis.

Bkn takat tanya pasal kita, galak plak bertanya, "Eh, abang awk yg kawin ari tu dah ada ke belum?"

Apa kes smpi ank branak pn sibuk nk amik tahu.

:-)

Angah said...

Jiey, hihihihi...dah jenuh bersabor, sekali-sekal meletop jugak...mana tahan dorang asik sebut tentang kita senang itu, kita senang ini...padahal nak highlight yg kita ni tak ada anak..

an-nisa said...

Salam angah..

manusia memang dijadikan tak pernah puas dengan apa yang ada..tu bagi yang ingatlah..

sepatutnya kene syukur..syukur banyak2..

ada anak ka..ada keluarga ka..takde laki or takda anak..semua kene syukur..sebab apa.? sebab semua ada hikmahnya..

Bagi nisa..bila ada anak ramai ni memang kalut sikit. tapi bila derang takde or dipinjam sedara mara..rumah sunyi sepi takde anak.takde keje plak nak buat..takde bende plak nak kemas..takde lak nk bebel kat sape..

mula lah sentimental time tu..tengok dinding yang penuh dgn contengan mural tu..nangis...

tengok barang mainan anak-anak..nangis..

tengok katil tempat derang tido pun nangis..

paling sadis bila dengar lagu yang derang suke..lagi tak boleh tahan...sebak dibuatnya..

cuba untuk tidak jadi kedekut..yelah adakala sedara mara mintak nak pinjam anak kita sat ja..kedekut punyalah amat..takut apa? takut orang lain salah didik..
Tapi kalau kita fikir positif..kan lagi bagus.dapat rehat kejap. dapat bagi orang bahgia kejap..dan yang paling baik sebenarnya anak itu pinjaman sementara dari allah..takde hak milik paling kekal untuk kita kat dunia ni..buat apa yg nak kedekut sangat..

samalah juga dengan suami..sayang mana pun kat suami semua tu pinjaman sementara je kat dunia..

harta pun begitu..banyak2 pun lama2 habis jugak..kalau sedekah pd yg sepatutnya dapat dipanjangkan jariah.

yang pasti hidup kita sementara..samapi 60 tahun ke 70 tahun mati..tu pun kalau panjang umur..yang paling lama tu kt akhirat..kene siksa.beribu-ribu tahun..

tak taulah masa tu mcmana tak dapat digambarkan..tapi yg pasti ia akan berlaku juga..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

angah, is faham... sangat faham tau angah... begitulah lumrah manusia... bila bercakap tidak menggunakan akal...

jangan sampai suatu hari nanti, Allah tarik balik anak yang mereka ada tu.. Allah... apa yang depa rasa...

macam tu la jugak kita... bercakap, kena fikir, kita bukan hidup untuk hari ni je... kita tatau lagi anak2 kita macam mana pulak depan2 ni... jika anak2 mereka pulak ditakdirkan lambat mendapat zuriat, apa perasaan mereka pulak....

is tingat kisah mak is tau angah.. mak is lambat tawen... 33macam tu baru tawen n 34 dapat is... sebelum dia kawen dah macam2 orang cemuh, bila dah tawen ipaq duai pulak perli2... kata lambat jodoh la, macam tu la, macam ni la...

bila sekarang tiba masa anak mereka pulak mencecah usia 30-an, masih belum berkahwin...

fikir2lah kan.. giliran mereka pulak orang tanya2, bila anak nak tawen dll..

lumrah...

fitrah...

kita mampu mengubahnya, insyaALLAH

jangan mengata, sebaliknya berdoa.. untuk sesama kita.. xdak sapa yang rugi.. malah berganda2 pahala di akhirat sana.. huhu~

(T___T)

Angah said...

an-nisa, setuju sangat, semua yang kita ada kat dunia ni hanya pinjaman semata-mata. Bersyukur dan jagalah baik-baik segala amanah Allah itu.

Angah said...

Is, ini lah dinamakan hukum karma, angah selalu ingatkan diri sendiri jgn sesekali mencemuh apa-apa keburukan org, sebab takut berbalik pada kita atau keluarga kita...

Rinna said...

Sabar la Ngah.. Dia org nie tau bercakap jer.. tak de akal ker bila bercakap tuh.. samada percakapan tuh menyentuh sensitiviti org.. ke tidak..

Mmg sedih.. tak de anak tapi.. mungkin ada hikmah disebaliknya..dan ikhtiar..juga penting..

Tak terfikir ke nak ambil anak angkat..?

Angah said...

tak pe ar kak rinna, angah kena sabor je...

pasal anak angkat tu ada terpikir jugak, tgk la macam mana..

secangkir madu merah said...

hehehe.. marah nampak..

Sabar je lah Angah.. belum rezeki lagi. InsyaAllah, satu hari nanti akan ada.. sabar je ya dik..

Angah said...

Terima kasih kak yatie, kikikiki..sesekali tampreture naik sikit...

Zareda Norman said...

Jangan amik hati sgt dgn kata kata org. Ikut style kak zar.. Masuk telinga kanan keluar tinge kiri.. Yg penting kita bahagia.. Ingat senang ke nak dapat bahagia tu :-)

Siti Syaqiq said...

slam knal..tumpang luah perasaan..sbijik mcm kta alami..kdng2 mcm nk brenti je kerja...orang x pregnant ni seolah2 buat apa pn x kna di mta diorang..ada ja dibebelkan..sbar je la..