Wednesday, January 23, 2013

Edisi Kali Pertama: Keranji

Sorong papan tarik papan (eksesais ke apa?)
Buah Keranji di dalam perahu
Suruh makan deme makan
Suruh mengaji dema tak mahu

Berpuluh tahun dah dengor pantun ni, tapi sekalipun tak pernah terlintas nak amik tahu, apakah dia Buah Keranji itu. Angah fikir ia hanyalah buah yang saja dicipta untuk menyedapkan pantun..Walaweiiii buah tu wujud rupanya...

Hari ni ada sorang teman opis baru pulang dari Indonesia, lalu mengedarkan buah ini untuk teman-teman sepejabat. Sungguh! inilah pertama kali angah melihat buah Keranji.


Buah Keranji yang sempat angah fotokan

close up sket

ini warna isinya

Mula-mula masuk mulut rasa macam makan kapas, lepas tu dia cair dan terasa masam-masam...uiihh asik sekali mengesipnye...


Selesai dikesip, ini  bijinya, harus di buang, kalo ditelan takut tercekik pulak...

18 comments:

Impian Serikandi said...

la.. itu ke buah keranji..
thanks for info ;)

Kakzakie said...

Oh... kakak pernah juga dapat buah keranji ini. Kakak pun dulu dapat dari Indon juga. tempat kita macam tak pernah jumpa kan..

Rinna said...

Owwh gitu yer rupanya buah keranji.. baru 1st time nengoknyaa.. :)

zino said...

kat sini pun ada pantun ya...
sama pulak tu hehe
baru tau
ni rupanya buah keranji tu...

Angah said...

sama-sama che yah

kakZakie, tempat kita kalo ada pun kat kedah nu ha..sempadan siam

Kak Rinna, kannn...first time tgk

Zino, sana-sini pantun, kebetulan pulak

Kasih Salina said...

salam kak..sedapnya buah keranji tu..zaman sekolah dulu2 selalu la makan..sekarang ni susah dah nak jumpa buah ni kan..

~ Cik Azz ~ said...

Ya Allah haiii.. Kesiannya kat Angah dan orang yang tak kenal buah keranji ni.. hehe..

Buah keranji ni masa akak kecik2 dulu dah kenal dah.. Maklum la, duduk dalam hutan la pulak, kan.. haha..

Memang buah dia macam tu.. tapi ada je jenis yang makan je, terus rasa manis..

Angah said...

Salina & Kak Azz, hahaha sian pulak kt diri sediri ni, baru nak kenal buah keranji...

Kasih Salina said...

kunjungan balas kak..

Ros said...

Assalamualaikum,

Kak Ros pernah makan buah keranji ni ...dulu2 ni ada banyak jugak dijual kat tepi2 jalan ..la ni dah tak nampak dah...mungkin payah dapat kot...lama jugak dah Kak Ros tak makan buah ni...

Waqheh said...

salam angah...

dgn segala hormatnya merujuk perkara di atas dan entri gua bertajuk bosan adalah berkaitan.

ya..brilian idea..nnt gua cdgkan pada zamzarina host rancgn tu..pendek kata rancgn RTM ni semua bosan..

Kakzakie said...

Angah... kakak sesaja dtg menjenguk. Tengok buah keranji lagi hihi..

nea lopah said...

Buah ni mmg sedap...tapi ada musim. jual dalam pot tin susu. hehehe

secangkir madu merah said...

teringat masa kecik2 dulu selalu gak makan buah keranji ni... mmg sedap, tapi sekarang payah kot nak jumpa..

Angah said...

KakZakie, oklah...angah apdet sekarang juga kikikiki

tq, nea lopah, angah baru tahu yang buah ni ada bermusim

Kak Yatie, sebab sekarang susah jumpa la yg menyebabkan angah baru nak kenai buah ni hihihi

Ujie said...

Oh..gini rupa dia. kecik..isi merah.
Agak2 pntun tu dari seberang ke? Sbb kat sini tak jumpa lak buah keranji.

Karukord jagau said...

Owh ini rupanya buah keranji....
first time tgk huhuhu

a.samad jaafar said...

boleh makan rupenyee..