Wednesday, January 30, 2013

Pesan Tok Guru

Memetik kata-kata Tuan Guru Nik Abd Aziz,




“Kat akhirat nanti, duit pitih tak laku, emas perak tak laku… yang laku cuma pahala. Kalau mu nak senang kat akhirat nanti, mu kena cari pahala banyak-banyak kat atas muka bumi ni..”



* Cuba lihat di sekeliling kita, sebenarnya banyak ruang dan peluang untuk kita meraih pahala, contoh yang paling mudah senyum - sedekahkan senyuman juga mendapat pahala kan kan..

Kawan-kawan boleh kongsi dengan angah, apakah perkara yang mudah untuk kita dapat pahala, dalam kehidupan seharian kita..

14 comments:

Kakzakie said...

Lagi senang setiap kali ada masa terluang biasakan bibir kita berzikrullah... tak perlu kuat-kuat dlm hati pun cukup. Tak siapa nampak.

Hulur pada siapa saja sehari seringgit bayangkan kalau setiap hari.

Hariah Ahmad said...

saat melihat wajah ibu ayah.. walaupun mereka jauh di mata, gambar ada kan... lihat ibu ayah...
dah dapat pahala, apa lagi jika berbakti kepada mereka berdua..besar ganjarannya ;)

Ujie said...

Memandang suami dgn penuh kasih syg..:)

Rinna said...

Setuju sesgt.. perkara yg mudah gitu tapi org susah nak buatkan..

~ Cik Azz ~ said...

Bagi makan kat kucing dan burungpun pahala jugak...

Tanam pokok buah dan tidak bersungut bila buah tu kena makan dek burung atau tupai, itupun pahala jugak..

Pandang suami dgn penuh kasih sayangpun dapat pahala gak... :)

Yang paling mudah, zikir.. Tp yang mudah itu la susah nak buat.. huhuhu...

Waqheh said...

Buat air utk suami pun dh dpt ganjaran pahala 100thn posa sunat. Masak, minum, seala keperluan suami tanpa diminta suami. Picit badan suami tnpa permintaan suami akn dpt tuala emas kt syurga nnt..

Wak Gelas™ said...

salam khamis akak angah tuu..

Hanis Azla said...

salam angah..

memberi salam dan mendoakan yang baik-baik untuk orang lain pun boleh dapat pahal juga..

Madam Lala said...

btul tu angah..
sebenarnya mudah cari pahala, tp leka dengan duniawi..

secangkir madu merah said...

memberi salam pun dapat pahala..

Cikgu Ma said...

angah, zikir pahala paling mudah nk dapat...

tp zikir lah selalu pyh org nk buat...

Kasih Salina said...

betol tu kak..nak buat pahala sangat senang, cuma kita jer buat2 tak nampak..peringatan untuk diri saya juga..

Madam Lala said...

pahala mudah dicari, tp ibarat semut diseberang nampak, gajah di depan mata tak nampak...

Angah said...

Alhamdulillah, Syukran ya sahabat semua

Semoga beroleh kebaikan dan dapat sama-sama beramal dan menjana pahala untuk bekalan di akhirat kelak..