Wednesday, April 27, 2011

makan dan Awet Muda...Sape Mau..?

Semenjak dua menjak ni selalu rasa diri ini makin 'kertu' muahahaha....tak pe lah semua orang pun akan tua.
Tua tak apa, yang penting mantain untuk nampak muda! amacam?

salah satu cara nak awet muda adalah melalaui makanan, bes wo..dah la dapat makan, dapat muda plak tu..
meh kita tengok apakah makanan itu...bukan sebarang makan ye acik-acik sekalian, kena pilih yang baik-baik aje..

here we go...


Minyak Zaitun

Kandungan lemak monounsaturated yang terdapat di dalam minyak zaitun dikenal pasti sebagai punca mengapa ia dikatakan makanan paling sihat, boleh menghindarkan kanser dan serangan jantung Minyak zaitun boleh mengelakkan kanser payu dara dan mengekalkan keremajaan (bagi wanita) dan kajian telah dijalankan oleh Dr Ditnios dari Universiti Harvad bahawa dengan pengambilan minyak zaitun yg banyak boleh menurunkan kanser payu dara sebanyak 50 peratus. Kandungan Vitamin dan polyphenols (antioksidan) utk mengekalkan keremajaan dan keanjalan kulit.

Yogurt

Dengan mengamalkan yogurt setiap hari boleh mencegah penuaan. Kandungan asid lactic di dalam yogurt yang berfungsi untuk menentan serang radikal bebas punca penuaan. Kandungan vitamin B kompleks yang tinggi dalam yogurt ni memelihara system reproduktif wanita, kecergasan otak dan membantu badan melawan penyakit.
Ikan

Kandungan kolesterolnya yang rendah mempunyai nilai protein, asid lemak dan Omega 3 membantu menghalang kolestrol menyumbat arteri dan melindungi jantung. Omega 3 boleh mengekalkan keremajaan kulit, menegang dan melicinkan kulit.

Coklat

Kandungan coklat yang mengandungi katekin iaitu sejenis antioksidan yang sangat kuat untuk menentang radikal bebas. Fungsinya adalah untuk mengelakkan proses penuaan berlaku dengan cepat kerana pencemaran dan radikal bebas. Kandungan katekin dalam coklat menjadikan kulit bersih, bercahaya halus dan awet muda.

Kacang

Ada satu kajian yang dilakukan oleh sekumpulan saintis yang mengamalkan diet sayur-sayuran mendapati, sesiapa yang makan kacang dalam kuantiti yang banyak setiap hari boleh memanjangkan usia dan tahun berbanding yang tidak makan. Kandungannya yang kaya Vitamin E berfungsi mengekalkan kulit yang cantik, licin dan tegang secara langsung ia juga boleh mengelakkkan proses penuaan berlaku dengan cepat. Selain itu kacang juga kaya dengan lemak tidak tepu sama seperti minyak zaitun, mineral dan phytocehmicals termasuk antioksidan.

Blueberry

Blueberry mengandungi potassium dan silika yang boleh membantu pankreas menjalankan tugasnya dengan baik dan menjaga tulang dan mengelakkan diabetes.. Satu kajian yang dijalankan oleh pakar pemakanan di Tufts University, Amerika Syarikat mendapati blueberry boleh memanjangkan umur, memulihkan kecergasan dan proses penuaan lambat berjalan. Ada beberapa bahan di dalam buah itu boleh melegakan radang dan memulhkan semula kerosakan sel yang berkait rapat kesan penuaan seperti kurang ingatan dan kecekapan pergerakan anggota badan.

sumber: Majalah isihat keluaran Ogos 2008

di cilok dari blog ini: http://www.resepirahsiaku.com/

6 comments:

~ Cik Azz ~ said...

Jangan sampai tua, sebelum waktunya.. hehe..

Ye la kan... kena la makan yg berzat dan berkhasiat utk nmpk tegang... Ni semua nak bedal.. huhuhu...

Angah said...

uiii...memang seram kalo tua sebelum waktunye

cik azz, exercise pon penting jugak...

secangkir madu merah said...

akak suka makan coklat, patutlah kan? patut apa? montel...hehehehhee..

akutetapaku.com said...

singgah bc n3 d sini...

singgah2 la disini

http://akutetapaku85.blogspot.com/

Angah said...

SMM - tak pe lah montel pun asalkan wajah muda berseri...

Angah said...

akutetapaku - ok senang-senang saya singgah...