Monday, November 01, 2021

TOKSIK

...macam mana eh? seminggu dua di penempatan baharu ni,  terjumpa 2,3 orang manusia yang sikapnya amat menjengkelkan. Lecehnya.

...saya dah lah memang jenis yang cepat menyampah kat orang, tak boleh kontrol-itu memang kelemahan saya.

Allah...mohon kekuatan Ya Rabb...lapangkan dada, lapangkan hati dan minda ini.


TOKSIK

Mengikut En. Kamus Dewan - 

Definisi : beracun: bahan-bahan ~, asap dan bahan buangan kimia yg menyebabkan pencemaran alam; ketoksikan keadaan atau tahap (darjah) ber­acun: logam strontium dan lantanum mem­punyai kelarutan dan ~ yg rendah; komponen virus dlm vaksin influenza mempunyai ~ yg menyebabkan rasa sakit di tapak suntikan dan demam. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

...selalu dengarkan orang beri motivasi 'jauhi orang bersifat toksik...' sebab? kerana jika berada di samping orang yang bersifat toksik, jiwa kita akan merudum, sebab si pencerita ni semua tahu, semua orang ikut cakap dia, semua orang lain tak betul...diri sendiri je betul...eh!!

...saya nak cerita, kisah saya pada minggu-minggu pertama bertukar PTj (Pusat Tanggunjawab), ada seoarng 'insan' ni, asyik bercerita tentang kesibukan dia, buka mulut je semua tentang kerja yang banyak yang dia kena buat, itu, ini, begitu, begini...

...sekali dua ok lah, saya dengar dan beri respon...tapi lama-lama saya dah tak kuasa, sebab pada akhirnya saya dapat tangkap bahawa dia orang yang sangat rapat dengan big boss PTj ini. Dia memang berniat nak beritahu, semua yang dia buat adalah untuk big boss dan big boss pun ala-ala 'tak boleh hidup' tanpa dia katanya...haihh??

Apa motif kau nak cerita semua tu...

Jujur, saya rimas.






2 comments:

mrhanafi said...

toksik perkara yang perlu dijauhkan dalam hidup kita

angah said...

mrhanafi, betul...org yang bersifat toksik juga sangatlah perlu dijauhi, juga mohon terjauh dari kita sendiri bersifat toksik...