Tuesday, August 23, 2022

MEMBUAT KEPUTUSAN (11)

Assalamualaikum semua yang masih sudi hadir ke teratak jiwa saya ini.

Di pagi Selasa yang dirai deraian hujan ini, semoga segala doa untuk kebaikan kita di angkat dan dimakbul oleh Allah SWT.

Semoga saya dan anda, juga orang sekeliling yang kita kasihi dalam peliharaaan Yang Esa, sihat tubuh badan, berbahagia jiwa raga.

Jika dalam situasi diuji, semoga dipermudahkan urusan dan dipertingkatkan kesabaran dan keredaan.

Saya Angah,
Akhirnya telah menangguh temujanji dan jadual pembedahan. 

Ditakdirkan saya sakit perut cery bery tanpa sebab yang boleh dikaitkan, padahal makan saya tiada yang pelik, lalu membawa saya berjumpa Doktor di kawasan tempat kerja. Akhirnya terkait, bahawa jika kita terlalu stress perut kita boleh meragam juga. Doktor pula jenis peramah dan sudi mendengar 'bebelan' saya. Akhirnya dia mengeluarkan surat rujukan untuk saya bertemu psikiatri.

Saya gembira?
hahahaha...lucu pulak, kalau gembira jumpa psikiatri. Sebenarnya lebih kepada lega. Lega dapat extend sikit tarikh pembedahan. Lega memikirkan mungkin pakar yang saya akan jumpa nanti akan dapat melerai sedikit trauma saya...mungkin.

September 22, 2022 - tarikh temujanji yang saya perolehi untuk berjumpa pakar psikiatri.....demikianlah pelarian saya, pelaraian yang belum tahu hujung ceritanya.

Sekadar berkongsi,
Semasa saya bleeding tanpa henti berbulan-bulan hari tu, atas nasihat mak saya, saya mengamalkan surah  Al-Fil, sebanyak 21 kali setiap hari selepas solat asar, selama 21 hari tanpa tinggal, jika terlupa, perlu ulang dari mula.

Ajaibnya kuasa Allah, selepas hari ketiga, beleeding saya sudah berhenti. Kini sudah 2 bulan period saya normal. Alhamdulillah.

Saya kongsikan juga cara amalannya:

1) 1 x Al-Fatihah
2) 3 x Al- Ikhlas
3) 3 x Selawat Nabi
4) 21 x Al-Fil (21 hari berturut-turut) buat hari-hari lagi bagus...

Begitulah, semuanya dengan kehendak Allah.

Usaha dan Reda.

 


3 comments:

Ujie Othman said...

Oh baru tau yang stres juga boleh sebabkan perut bermasalah.

Semoga Allah beri kekuatan dan kesembuhan buat Angah.

Terima kasih berkongsi cerita.

hazrinahalim said...

Terima kasih atas perkongsiannya. Ada jugak sahabat yang bleeding berbulan, boleh la saya bagitahu dia

Angah said...

Ujie...sama-sama Ujie...semoga beroleh kebaikan..

Hazrinahalim - sila...tq